Mina bästa skolminnen

På fredag tar jag sudenten och min gymnasietid kommer snart att ersättas av universitetsstudier. Självklart tänker man tillbaka en hel del på allt man upplevt under de här 13 åren (inkl. "nollan").

Jag minns t.ex. när jag fick tillbaka mitt allra första matteprov i ettan. Min lärare (Åke) sa: "Walter, jag har aldrig haft en elev som skrivit så här bra på sitt första matteprov, och troligtvis ingen annan lärare heller". Jag hade självklart alla rätt och fick efter det provet läsa mattematik i min egen takt. Redan till jullovet i tvåan var jag klar med hela ettans, tvåans och treans matte.

Jag minns när jag fick tag på sexans biologibok innan sommarlovet i femman och läste den hela sommarlovet innan jag skulle börja sexan. När jag kom till första biologilektionen kunde jag hela boken utantill i huvudet. Min lärare blev ganska paff kan jag väl säga. En gång när hon var sjuk ringde hon till rektorn och sa att Walter kunde hålla i lektionen. Det gjorde jag, även om mina klasskamrater var väldigt stökiga just den lektionen (Raoul t.ex. kastade en hink med vatten på mig så att jag fick gå hem och byta kläder).

Kanske var det i alla fall där mitt intresse för att lära ut började. Så ingen blev särskillt förvånad när jag började hjälpa till som extralärare i gymnasiet. Jag fick t.om. ett eget rum där jag kunde förbereda mina lektioner. Det var en föredetta städskrubb för krattor och sånt som kallades höstrummet, men eleverna döpte om det till Walterrummet (som jag berättat om tidigare).

Men på fredag ska jag ta studenten, men kommer inte att åka på något flak eftersom jag har så känslig hörsel (det är väldigt hög musik på de där flaken). Istället blir jag hämtad av häst och vagn och en violinist kommer att spela på mitt flak (en av Sveriges  särklass bästa Vivaldi-tolkare faktiskt). Vi kommer att åka runt skolgården och därefter hem för en trevlig träff med släkt och vänner.


Här är en bild på hästen och vagnen som ska hämta mig. Hästen heter Copernicus (jag fick döpa  honom och Copernicus är min favoritmatematiker) och han har sin hage ute på vårt landställe. På det här kortet är också min mormor och min lillkusin i vintras när de var ute och åkte med honom.

Kommentarer
Postat av: bex.

tycker ni jag ska komma tillbaka ?

puss!

2011-06-09 @ 11:42:14
URL: http://bexollila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0