Jag listar universitet

4. Linköpings Univesitet
Ett förhållandevis nytt universitet. Utexaminerar inte direkt Nobelpristagare om jag säger så. Eftersom jag själv gärna skulle bli tilldelad ett Nobellpris någon gång i framtiden så faller detta universitet dessvärre bort. Linköpn hamnar sist på den här listan.

3. Uppsala Universitet
Ett av Sveriges äldsta universitet med anor redan från 1400-talet. Uppsala Universitet är således ett mycket gott alternativ för de som letar vackra miljöer och fina tavlor. Sådant letar jag dock inte efter. Jag letar efter den bästa utbildningen, och jag är ledsen Uppsala Universitet - där har ni halkat efter.

2. Handelshögskolan
Ett privat univesitet, bra beläget, centralt i Stockholm. Många idag framgångsrikt utmärkande personer i samhället har sin studiebakgrund i Handelshögskolan. Ett litet minus för den utbreda spex-tradition som jag vet förekommer innanför dess väggar. Studier och spex hör inte ihop. Studier hör ihop med t.ex. böcker, pennor och miniräknare. Tyvärr når Handelshögskolan inte riktigt upp till förstaplatsen.

1. Lunds Universitet

Ett mycket bra och traditionsbundet universitet. Lund är känt som det universitet i Sverige som satsar mest på forskning. Jag skulle verkligen kunna tänka mig att forska vidare efter full utbildning. Gärna inom matematik eller fysionomi. Att universitetet dessutom har studieanor från 1600-talet är också ett plus. Därav en hedrande första plats till Lunds universitet!


Lunds universitetsbyggnad. I den vackra fontänen sägs det att Isac Newton en gång badat.

Kommentarer
Postat av: Ann - Louise Kharlsson, Uppsala universitet

Vill bara påpeka detta med ett harkel -

Uppsala universitet har en mycket bra studiegrund.

Självklart prioriterar många att åka till något mer exotiskt, lite längre från Stockholm - t.ex Lund då.

Uppsala är i alla fall ett mycket bra universitet.

2011-05-25 @ 21:52:08
Postat av: Anonym

App app app! sooo not true! Gick på Linköpings, ÄGDE! riktigt roliga lärare, studierna gick galant osv. gå dit walter,!

2011-05-25 @ 21:53:07
Postat av: Anonym

Men Luleå dååå!! asså du kan ju inte skriva en lista om du inte ens har gått på universitetet än! herre gud walter - vilken tabbe!



Luleås universitet ÄÄÄÄGDE! promise u

2011-05-25 @ 21:54:46
Postat av: folkhögskolan,lidingö

Walter, du glömde oss.

Fy sjuttsiken vad dåligt.

VÅR skola är den bästa genom tiderna!



okej jag är elev, men den är är jättebra.



hos oss är tex gemensamma upplevelser och erfarenheter utgångspunkten för olika kunskaper, insikter, förståelser och utveckling faktiskt. vi arbetar med x-pedagogiken! :)

2011-05-25 @ 21:58:55
Postat av: Roland Excém

Hej, kamrat!

Är det sant att Newton har badat i fontänen utanför huvudentrén av Lunds universitet? Riktigt fascinerande, i sådant fall.



2011-05-26 @ 14:01:29
URL: http://mattelagetshjalte.se
Postat av: Vera

haha du har ju inte ens gått på universitet eller hur? hur kan du då veta allting? du verkar ju veta ALLT;)

2011-05-26 @ 14:40:35
URL: http://verastudio.blogg.se/
Postat av: Walter Turesson

Hej Vera.

Mina källor till listan är:

- Universitetens egna hemsidor.

- Wikipedia

- Studietidningen

- Universitetsbladet

- Klasskamraters storebröder samt wikipedia

- Nyhetstidningar så som Veckans Affärer, Dagens Industri

- Egna besök på min fritid i skolorna.

2011-05-27 @ 10:20:29
Postat av: Anonym

Ehm, KTH hallå...är det univeristet jag skulle välja...och Chalmers ska visst vara bra?

2011-05-27 @ 13:58:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0